Verzekering

1) Duidelijkheid m.b.t. verzekeringen

  • Wat zegt de Belgische wetgeving?

    uitreksel.png

  • Wat houdt dit in voor jou als piloot?

    Als piloot dien je verzekerd te zijn in burgerrechtelijke aansprakelijkheid aangezien (BA) je gaat rijden op terreinen die voor toeschouwers toegankelijk zijn zoals dit het geval is voor de oefenterreinen en de wedstrijdterreinen.

  • Wat betekent dit concreet voor jou als piloot?

    Dit betekent concreet dat als je met een moto op een circuit gaat rijden je moet verzekerd zijn in burgerrechtelijke aansprakelijkheid (BA).

    ·        Op de wedstrijden wordt deze verzekering afgesloten door de inrichter van de wedstrijd.

    ·        Als je gaat trainen op een circuit, ligt dit volledig anders en dien je je er van te vergewissen dat er een verzekering is in burgerrechtelijke aansprakelijkheid (BA). In Nederland dient men daarom, om te kunnen trainen, over een verplichte KNMV pas te beschikken omdat men zeker wil zijn dat er een dekking is. Deze pas dekt enkel de burgerrechtelijke aansprakelijkheid (BA) en geen persoonlijke ongevallen!!!.  In Frankrijk vragen de circuit uitbaters de vergunning van de piloot waardoor de uitbaters denken dat de piloten zelf verzekerd zijn in burgerrechtelijke aansprakelijkheid (BA), wat helaas niet bij alle federaties automatisch het geval is. In België heeft 90% van de terreinuitbaters zelf geen verzekering afgesloten in burgerrechtelijke aansprakelijkheid (BA) en dient de piloot dat dus zelf te doen!!!!

  • Hoe ben je verzekerd bij VMCF?

    ·        Met een jaarvergunning motorcross ben je automatisch verzekerd in persoonlijke ongevallen en eveneens in burgerrechtelijke aansprakelijkheid (BA). In de prijs van de jaarvergunning zit eveneens verplichte verzekering BA op training. Je hoeft hier dus niet voor bij te betalen zoals in andere federaties soms wel het geval is.

    Opgelet: vooraleer je bij een federatie een jaarvergunning gaat afsluiten, vraag dan duidelijkheid voor wat je verzekerd bent.

    In bepaalde gevallen biedt men je enkel een verzekering aan voor persoonlijke ongevallen en loop je het risico op gerechtelijke vervolging als er zich een ongeval voordoet met een derde (bijvoorbeeld als je op training de controle over uw moto verliest en een toeschouwer aanrijdt)

    In andere gevallen dien je bij te betalen als je wil verzekerd zijn in burgerrechtelijke aansprakelijkheid (BA).

    Bij VMCF is het niet mogelijk deels verzekerd te zijn. Onze zorg is jou maximaal te beschermen en je er voor te behoeden dat je kan opdraaien voor hoge kosten als je jezelf kwetst of als je een ongeval veroorzaakt waar iemand het slachtoffer van is.  ​​​​

 

2) Wat als je je kwetst?

  • Ongeval op wedstrijd

    Meld je steeds aan in medische hulppost, zodat het verplegend personeel je kan noteren in het ongevallenboek je kan onderzocht worden en desgevallend een formulier "ongevalsaangifte" kan meegeven.

    Belangrijk is dat je je aanbiedt zodat men je kan noteren, ook al blijkt het niet ernstig te zijn. Mocht je de dag daarop meer pijn hebben, dan kan je alsnog naar je huisarts die je kan doorverwijzen naar de spoed en is zowel de federatie als de verzekeraar al op de hoogte dat je iets hebt voorgehad op de wedstrijd. Je kan op die manier alsnog een aangifte doen en een ongevallendossier laten openen.

    Belangrijk:  Een ongeval op de wedstrijd dient aangegeven te worden binnen de 7 dagen na ongeval. Doe dit via mail aan vmcf@live.be .

  • Ongeval op training

    Meld dit direct per mail aan vmcf@live.be dezelfde dag of de dag daarna. Latere meldingen worden niet aanvaard.

    Mee te bezorgen: bewijs van de terreinuitbater dat je daar bent gaan trainen + indien mogelijk 2 getuigenverklaringen van het gebeurde.